alla <3 dag



jag tycker att den dagen är så extremt överskattad. visst, jätte mysigt med en dag då man kan vara med sina när aoch kära och äta hjärtgodisar och allt, men vad dagen för med sig är en känsla av ensamhet hos många, förvirring hosa andra och hopplöshet hos vissa.

så här är det egentligen. alla <3 dag, eller valentines day, kommer ursprungligen från en hyllning till helgonet sankt valentin, urpsrungligen från medeltiden i frankrike. varför han hyllas e av olika anledningar men en är t.ex. att han återgav synen åt sin fångvaktares dotter, men det finns även flera olika martyrer med namnet Valentinus så man vet inte riktigt vem. 
     så vad har då martyrer och syn med kärlek och romantik att göra?
det sägs att kopplingen uppkom även den under medeltiden genom en folklig föreställning om fåglarna som i mitten av Februari sökte och fann sig sin partner. fåglarna inspriredade unga att söka och fundera över vem som skulle bli deras valentin, typ i ett år iallafall. (lustigt att dom väljer just ett år, ska man byta partner varje år eller?) 
     sen under 1300-talet började det hända grejer. Engalnd och Frankrike gjorde Valentindagen till en fest för alla unga och förälskade och gjorde ofta roliga parbildningslekar, allt för att kärleken skulle blomstra. det var först då som helgonet på riktigt började kopplas till kärlek. sen blev valentinkort och kärleksbrev allt vanligare och populärare, ofta väl utsmyckade med olika romantiska spetsar och sidenband och dofter. Dagens valentindagen är väl utsmyckad med alldeles för mycket pesenter och måsten, enligt mig.
     sen har berättelser om Sankt valentin bara öst ut. t.ex. var han en kristen som levde i Rom på 200-talet. han fick lida martyrdöden för att han trotsat den dåvarande kejsarens förbud att viga unga par. dock hann han innan han avrättades att smuggla ut ett kort (valentinkort) till fångvaktarensdotter (kommer ni ihåg hon som han fixade synen på? ere samma?) som han var mycket förälskad i! det var de första alla <3 dag kortet (tadaaam) han gav även ursprunget att ge blommor till varandra genom att ge nyplockade blommor till älskande par. 

så avslutningsvis: den äldsta bevaade valintinhälsningen är från 1477, skrivet av Margery Brew till sin trolovade. "WORSHIPFUL AND WELL BELOVED VALENTIN" 

there you go. källa wikipedia, så tro på så mkt ni vill av det. jag vet att jag har blandat valentindagen med alla <3 dag och allt, men så blev det bara.

så hur blir nu eran alla <3 dag? ska ni överrösa de ni älskar med presenter och blommor, eller ta det chill?

min alla <3 dag vet jag inte hur den kommer se ut än. jag måste tänka och fundera. som så mycket annat just nu.

med glada alla <3 dag hälsningar till er alla, hoppas ni hittar er fågelpartner <3

Kommentarer

Säg något sött:

Ditt namn om du vill:
Kom ihåg mig?

Din E-mail: (kommer bara synas för mig)

URL/Har du en cool blogg själv:

Du har tagit dig hit så säg något:

Trackback
RSS 2.0